Hoppa till sidans innehåll

Attunda Arrangemangsorganisation

28 JAN 2014 22:07
Här kommer en text som är alldeles för lång men det är viktig så ta er tid att läsa den! På medlemsmötet i höstas presenterades hur vi skall organisera arbetet med våra externa arrangemang. Målet är att minska mängden arbete vi lägger ner på att arrangera tävlingar (både skidor och orientering). Framför allt är det jobbet med att tillsätta personer i olika arrangemangsroller vi vill komma åt. Jag bad att få in intresseanmälningar men det har inte kommit så många så jag skriver texten en gång till.
  • Skapad: 28 JAN 2014 22:07

Organisationen består av tre steg.

Steg 1 är den långsiktiga planeringen för orienteringstävlingar. Här tittar vi flera år framåt och tar fram förslag på områden som är lämpliga för olika typer av tävlingar (lång, medel, natt, …). Vi tar initiala kontakter med markägare, jakträttsinnehavare, … Vi tittar på alternativ för TC, trafik och parkering. Målet är att ha en "pärm" med lämpliga områden som vi kan plocka ur när vi skall arrangera en tävling.

Med detta jobbar en kärngrupp med personer med 
- kunskap om vilka terrängområden i vårt område som kan vara lämpliga 
- vana att sköta kontakter med markägare
- banläggarvana
- vana från planering av TC, och trafik

Steg 2 är att tillsätta ansvariga i olika roller för en kommande tävling vilket idag kan vara tämligen tidsödande. Först ut är tävlingsledare och banläggare (för orientering alltså) och sedan kommer övriga funktioner. Erfarna tävlingsledare och banläggare har vi ett antal i klubben men detta är tunga poster så vi vill gärna att vi blir fler! När vi har dem på plats är det dags att utse resten av de ansvariga. För varje funktion (tex marka, parkering, TC-bygg, admin, …) skall vi ha en kärngrupp om 3-5 personer. När det är dags för arrangemang ”beställer” tävlingsledaren en ansvarig av funktionens kärngrupp.

Exempel: Pelle, Stina, Greta och Rune är kärngruppen för marka. Detta betyder att det är någon av dem som är ansvarig för markan vid en tävling. Sofie är tävlingsledare för Ungdomsserien. Hon vill ha marka på tävlingen och kontaktar därför markagruppen. Markagruppen diskuterar vem av dem som skall ta just denna tävling och svarar Sofie att Rune blir markachef för Ungdomsserien.

I de här kärngrupperna är det viktigt med både förnyelse och kontinuitet. Förnyelse för att få in nya personer i organisationen (folk kommer att vilja byta uppgifter) och kontinuitet för att hela tiden bli bättre och att kunna ha mentorer för nya personer.

Steg 3 är att tillsätta resten av personerna som skall jobba under arrangemanget. Här är tanken att alla i klubben skall höra till en funktion. Detta för att det skall bli lättare för de ansvariga att veta vilka de skall/kan kontakta.

Efter vårens succé med 10MILA (”best 10MILA ever”) har vi mycket bra att bygga på och vi har även tidigare visat att vi är en mycket duktig arrangemangsklubb. Denna organisation är ett sätt att minska arbetsmängden för de som tar ansvar i ett arrangemang och ett sätt att hela tiden samla erfarenhet för att ständigt göra våra arrangemang bättre.

Så vad har vi då framför oss vad gäller arrangemang? Jo,
9/2-14 Bisslinge Ski Marathon. 
12/4-14 NTR i egen regi.
23-24/8-14 Attundadubbeln, medel och lång. 
November-14: Troligen en Nordcup.
Februari-15: Bisslinge Ski Marathon.
17/4-15 Natt-SM. 

Nu vet jag att det är många som är sugna på att vara med i någon kärngrupp:-). Skicka ett mail till This is a mailto linkoch berätta vad du vill göra!

Skribent: Andreas Fredriksson
Epost: This is a mailto link

 

Ytterby Attunda OKs klubbstuga

Postadress:
Attunda OK
Jörgen Karlsson, Mäster Henriks Allé 37
19274 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46708951600
E-post: This is a mailto link

Se all info

Partners


Puustelli